24 Mayıs 2019, 06:37:35


Gönderen Konu: yemin keffareti  (Okunma sayısı 3610 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı zinnureyn

  • Üye
  • *
  • İleti: 257
  • www.islamilugat.com
yemin keffareti
« : 28 Haziran 2013, 13:27:29 »
duvar kağıdı

yemin keffareti nedir, ne kadardır, ve yemin bozulmadan önce ya da sonra  keffaretin yerine getirilmesinin hükmü nedir?
Gören göze karanlıklar perde olamaz.....Görmek istemeyen göze, ışık  ne yapsın?.....(Hz.Ali)

Çevrimdışı Admin

  • islamisite
  • Yönetici
  • *
  • İleti: 1061
  • Bazen Yakın , Bazen Uzak
yemin keffareti
« Yanıtla #1 : 28 Haziran 2013, 14:31:12 »
Esselamualeykum


Yeminin Hükümleri:

 Üç Türlü Yemin Vardır.

Lağv yemini: Hanefi ve şafii mezhebine göre,bir kimse yemin etmeyi kasd etmediği halde,ağzı yemin kaçırır veya bir şey için yemin etmek isterken başka bir şey ağzına gelirse,yeminin sahih değildir ve bundan sorumlu değildir.Böyle bir yeminden dolayı keffaret gerekmez.Kasdi olarak yapılmadığı için böyle bir yemini ALLAH'ın affetmesi umulur.

Gamus yemini: Hanefi mezhebine göre,bu yemin,bilerek yalan yere yemin etmektir.Mesela her hangi bir konu da doğru olmadığını bile bile:" Vallahi,doğru söylüyorum." demek veya ödemediği bir borç için:" Vallahi ödedim." demek gamus yemindir.

 Yalan yere yemin etmek büyük günahlardandır.Bunun mes'uliyeti keffaret ile telafi edilmez.Yalan yere yemin eden biri tevbe etmeli,ALLAH-U ZULCELAL'den affedilmesini dilemelidir.Buradanda anlaşıldığı üzere,Hanefi mezhebine göre,bu yeminin hükmü,böyle yemin eden kişinin günahkar olacağı,tevbe ve istiğfar etmesi gerektiği,üzerinde bir mali bir keffaretin de bulunmadığı şeklindedir.

 Şafii mezhebine göre,gamus yemininde keffaret vaciptir.

  Mün'akit yemini: Hanefi ve şafii mezhebine göre,mün'akit yemini;gelecekte bir şeyi yapmak veya yapmamak üzere yemin etmek demektir." Vallahi yarın borcumu ödeyeceğim"veya " Vallahi ben filan kimseyle konuşmayacağım" gibi.Şayet bir kimse bu tür yeminlerde yemininde durmayacak olursa günah kazanır,yemini bozmuş olur.Bu tür yeminlerde durmama halinde ittifakla keffaret vaciptir.

 Nitekim ALLAH-U ZULCELAL bir ayet-i kerimede şöyle buyurmuştur:

 " Her şeye yemin etmemek,ettiğiniz yemini unutmamak ve bozmamak,bozduğunuz yeminin de keffaretini vermek suretiyle yeminlerinizi koruyun."(Maide;89)

 Hanefi mezhebine göre,mün'akit yemin,ister unutarak,ister hata ile,ister zor kullanarak,isterse şaka ile bozulacak olursa yine keffaret gerektirir.

 Şafii mezhebine göre,çocuk,deli, ve uyuyan gibi mükellef olmayanın ,zor ve baskı altında olanın yemininin bozulması ve üzerine keffaret düşmesi söz konusu değildir.

 Her iki mezhebe göre de ,böyle bir yemin bir farzın terkine,müslümanların menfaatinin kaybolmasına veya bir musibetin gelmesine sebep olacaksa ona uyulmaz.

 Mesela namaz kılmamayı,ramazan da oruç tutmamaya,borcunu ödememeye veya annesiyle konuşmamaya yemin eden kimse,yemini bozar ve keffaretini verir.Bu şekilde yemin eden kimsenin hemen tevbe etmesi,yeminini bozması ve malı ile keffaret ödemesi vaciptir.

 Herhangib bir sebeten dolayı,ALLAH-U ZULCELAL'in adı anılarak yapılan yeminin yerine getirilmemsi halinde,ceza olarak keffaret ödenmesi gerekir.Bu keffaret,ya bir köleyi hürriyetine kavuşturmak yada on fakiri sabahlı akşamlı doyurmak veya giydirmek sureti ile yerine getirilmiş olur.

 Yemin keffareti için on fakiri doyurmak yada giydirmek yerine,on fakire birer fitre vermek veya bir fakiri on gün doyurmakta yeterlidir.Fakat,yalnız bir fakire bir günde on fitreyi vermek yeterli değildir.Bu,tek fitre yerine geçer.

 Hanefi mezhebine göre,on fakiri giydirmeye veya birer gün doyurmaya gücü yetmeyen kimsenin,yemin keffareti niyeti ile aralıksız olarak üç gün oruç tutması gerekir.

 Şafii mezhebine göre,yemin keffareti için tutulan orucun,aralıksız olması şart değildir.Ayrı ayrı tutulsa bile toplam üç gün olması yeterlidir.

kaynak:konyevi